I torsdags havde Dataetisk Råd sit første rådsmøde, hvor der blev budt velkommen til de nye medlemmer. Og udsigten til en ny sæson er ofte en god anledning til et lille tilbageblik på forrige sæsons highlights. For hvad har rådsmedlemmerne egentlig lavet?
Den sidste periode har muligvis været rådets travleste til dato med et tematisk bredt spænd; lige fra befolkningsundersøgelser til undervisningsmateriale. Hér er tre udpluk:
- I samarbejde med Analyse & Tal udarbejdede Dataetisk Råd en befolkningsundersøgelse om danskernes holdninger til datadeling. Læs mere hér.
- Den seneste sæson har særligt været i ungdommens tegn. For rådet har været aktive på Ungdommens Folkemøde, udarbejdet undervisningsmateriale til grundskolen i samarbejde med Forstå.dk samt aflagt besøg hos bl.a. Dansk IT’s Dataetisk Ungeråd, og Medierådet for Børn og Unge. Til rådsmødet fortsatte rådet engagementet på området ved at diskutere Imran Rashids borgerforslag om unges skærmbrug. Læs mere om undervisningsmaterialet hér.
- Awarenesskampagnen ’Eftertechsom’ i samarbejde med LEAD AGENCY til tech-interesserede forældre og unge. Kampagnen nåede ud til en stor skare forældre, om hvordan deres børn skal navigere i en stigende digital hverdag. Se kampagnen hér.
Nu skal rådet forsøge at toppe sidste sæson. Det vil de blandt andet gøre ved en styrket indsats på undervisningsområdet, genbesøg af Ungdommens Folkemødet, debatter på Folkemødet på Bornholm, analyse og udtalelse om algoritmer på arbejdspladsen – og meget mere.